04 July 2015

Bagaimana UBER Berfungsi?

Perhatian - Uber sudah tidak beroperasi lagi di Malaysia. Harap maklum. Jika anda hendak menggunakan khidmat Uber di Johor Bahru, boleh whatsapp saya Rais di 016-7114304

Semalam merupakan hari pertama saya menjadi pemandu UBER. Did not hit the road yet. Just register je dulu. Hihi. Hari ni saya nak share bagaimana sistem UBER berfungsi sebab UBER sangat pesat berkembang. Untuk menggunakan UBER, kedua dua penumpang dan pemandu memerlukan smartphone dengan sambungan internet.


Secara ringkas saya ceritakan bagaimana uber berfungsi. Nanti saya selitkan video jika saya jumpa video yang sesuai. Untuk makluman anda, saya pemandu UBER untuk kawasan Johor Bahru ye. Nak tanya-tanya pasal UBER boleh la Whastapp saya 016-7114304.

Uber ni merupakan aplikasi smartphone yang menghubungkan pemandu dan penumpang melalui permintaan penumpang. Hanya dengan satu klik, penumpang akan dihubungkan dengan pemandu Uber paling hampir dengan beliau.

Penumpang hanya perlu drop pin untuk set pickup location. Semudah itu. Pemandu Uber yang berdekatan akan kelihatan dalam bentuk gambar kereta. U all boleh nampak kereta tu bergerak menghampiri u all
Penumpang / rider boleh melihat berapa ramai pemandu Uber yang berada berhampiran beliau. Pemandu paling hampir yang akan menerima invitation tersebut
Rider boleh memasukkan pin point dalam peta dari smartphone mereka, so pemandu hanya perlu tekan navigate untuk ke destinasi yang rider ingin tuju. Senang kan? Tak perlu terangkan panjang lebar nak ke mana..hehe

Sistem Uber tidak memerlukan cash. Ia charge terus dari credit atau debit card anda. So u all akan rasa sikit janggal bila naik Uber dan tak perlu bayar cash ;-) Sistem Uber sangat telus, so anda tak perlu takut ditipu. Tiada isu seperti pemandu teksi tak mahu cuba meter dan charge lebih. Rider akan dapat fair and transparent fare.

Kalau u all pernah guna MyTeksi, jangan lupa untuk install Uber sebab u all boleh naik secara percuma tau. Selalu gak la Uber bagi perjalanan percuma kat penumpang. Bila u all install Uber, u all boleh dapat sms dari Uber bila tempoh promo free rides. Tapi pelanggan Uber biasanya hanya kelas petengahan dan ke atas sebab ianya perlu kad kredit atau debit. Tak semua orang ada kan? So yang takda tu boleh guna applikasi MyTeksi ye ;-)



Nak free rides lagi? Share kod peribadi anda dengan kawan-kawan!
Kawan anda akan menerima message seperti ini
So anda dah tahu bagaimana Uber berfungsi, macam mana cara nak daftar sebagai rider? Bab tu saya sambung pada entri akan datang ok. Jom tonton video bagaimana sistem Uber berfungsi dalam real time.

Sebarang soalan boleh whatsapp saya Rais di 016-711 4304. Jangan call sebab saya mungkin sedang memandu dan tak akan jawab call.

Dapatkan RM100 hanya dengan mendaftar sebagai pemandu! (T&C applied)
Whatapps 016-7114304 untuk pertanyaan


Dapatkan rides percuma bernilai RM60 dengan kod promo 
EE2S2UE - INI CARANYA

52 comments:

  1. Uber services nie dari kol bape sampai kol berapa yer

    ReplyDelete
    Replies
    1. Khidmat Uber 24jam. Bagaimanapun ia bergantung pada driver availability di lokasi anda nak request.

      Delete
  2. Kalau ade saman sblm2 ni mmg xbole apply jd driver uber ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika banyak saman (melebihi 3) kemungkinan permohonan ditolak

      Delete
    2. Tuan rais sy daftar semalam online yg pelikya brapa jam lepas tu terus lulus n dah dapat byk requeast ..tp masih krg konfiden.... N sy x pulak dipanggil utk sesi taklimat... Tak pe ker?? N boleh bg 1 tip x yg sy boleh pegang smpai bila2... Tq

      Delete
    3. Tuan rais sy daftar semalam online yg pelikya brapa jam lepas tu terus lulus n dah dapat byk requeast ..tp masih krg konfiden.... N sy x pulak dipanggil utk sesi taklimat... Tak pe ker?? N boleh bg 1 tip x yg sy boleh pegang smpai bila2... Tq

      Delete
  3. skrg mcm mana uber ni? leh daftar lg ke selepas teksi buat mogok di KL aritu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh tiada masalah. Uber sentiasa berkerjasama dgn pihak berwajib untuk memperbaiki mutu pengangkutan awam di Malaysia

      Delete
  4. Boleh saya tahu rule dia tk na jadi driver? Payment mmg by week ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada lesen, tiada rekod jenayah, kerete usia kurang 7 tahun, nama dalam insuran, boleh berbahasa English. Payment mingguan.

      Delete
  5. Hi guys... Tomorrow will be my first day driving uber...anyone like to share hows the steps to start.... I plan it after solat subuh....tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Slm zainuddin, sy baru lulus semalam, leh kongsi skit x pnglaman dlm sejak dah dftar ni?

      Delete
    2. Slm zainuddin, sy baru lulus semalam, leh kongsi skit x pnglaman dlm sejak dah dftar ni?

      Delete
  6. Macamana kalau sy sewa kenderaan dari uber ada ka tak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sewa kenderaan sebagai pemandu? Rasanya dah takda lagi. Semua kereta dah tak available

      Delete
  7. Assalamualikum kak. Misal kata saya nak jadi pemandu uber tetapi saya masih tak ada kereta. Kalau saya mengunakan kereta ahli keluarga saya boleh ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Boleh. Make sure ada nama cik dalam cover note dahulu baru daftar ye

      Delete
  8. Nak register sbgai uber driver kereta axia 2016 boleh ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh. Daftar melalui link di blog ini. Jangan lupa pastikan pilih bandar yang tepat 😊

      Delete
  9. salam. sy kurang faham tentang pembayaran sbgai penumpang. tak boleh ye bayar cash selepas smpai destinasi? or boleh je? thankss

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh. Uber kini mempunyai pilihan bayaran tunai. Bagaimanapun utk 1st ride anda mungkin masih perlu membayar menggunakan credit card atau debit ATM card utk mengelakkan anonymous rider. Salah satu kelebihan menggunakan Uber adalah keselamatan penumpang dan pemandu kerana keduanya berdaftar.

      Delete
  10. salam kak.minimum sebulan 2 ribu boleh dapat tak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Sebenarnya RM2000 tu seminggu boleh dapat. Jika drive utk KL. Tapi kalau fulltime la

      Delete
  11. Saya dah register sebagai uber partner tp masalah nya mcm mana uber nak transfer duit ke dalam akaun saya sedangkan uber belum mintak my bank account mohon penjelasan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Update no akaun anda di tab banking. https://login.uber.com/login

      Delete
  12. Bagaimana uber driver nak tahu samaada rider yg request bayar pakai cash atau card selum driver accept request tersebut?

    ReplyDelete
  13. Driver akan tahu masa rider request,dia akan papar di skrin cash trip

    ReplyDelete
  14. salam...sy berminat utk jd pemandu uber.tapi sy mngunakan viva 850 tahun 2011...boleh x...sbb kereta honda sy...sy hanya guna utk family...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Viva 1000cc boleh. 850 Uber tak lepaskan

      Delete
  15. Kalau jb, seminggu boleh dapat 2 k ke bang.

    ReplyDelete
  16. Saya dah register sbgai pemandu uber tapi masalahnye bila saya online keluar message your vehicle is not allowed to operate underdefine. Knp ye..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sila email uber utk selesaikan masalah tersebut. Kesilapan teknikal mungkin.

      Delete
  17. Jika suami saya jadi pemandu uber, boleh kah suami saya menggunakan debit card saya sb suami xde debit card

    ReplyDelete
  18. salam tuan...sy berminat utk jd pemandu uber tp masih x paham jelas..sy kt skudai..klu ada ngeteh2 dulu utk buka minda bleh joint..hihi..no sy 0199324247

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum tuan.. Boleh tolong jelaskan tak tentang unberdots?

    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum tuan.. Boleh tolong jelaskan tak tentang unberdots?

    ReplyDelete
  21. Hi nk Tanya ni..klu da register grabcar,boleh x daftar utk uber jg?

    ReplyDelete
  22. uber fare kene charge ikut time or what?

    ReplyDelete
  23. Semalam adalah hari pertama saya.tetapi amaun melalui credit tak masuk kedalam akaun sbb belum update masa tu.adakah amaun sedia ad akan masuk kedalam akaun setelah no akaun bank dikemaskini

    ReplyDelete
  24. Mcm mana plak kalau rider tak update akaun number dkat akaun die, & mgkin nk bayar cash bila sampai ke destinasi. Bila dah smpai klau rider lari mcm mana ye?

    ReplyDelete
  25. macam mana nak dapat bayaran dari uber? contoh kita dpt rm100 mggu 2..so ble duit 2 kita boleh cash out?ada limit ke?boleh tolng explain? TQVM.

    ReplyDelete
  26. Kenapa akaun uber saya ditolak( rejected) selepas saya memandu

    ReplyDelete
  27. agak2 bila uber nk dlancarkan di kuantan phg,,

    ReplyDelete
  28. Kalau nk htr barang ke customer..boleh x guna khidmat uber

    ReplyDelete
  29. Salam tuan...tumpang brtanya...sy cbe mndaftar sbgi pemandu uber...tetapi system still kata yg doumnt sy blur dan tdk lengkap...masalahnye nama pemilik kereta nie adk sy...tetapi nama sy sebagai nama pemandu kedua...still boleh ker...minta penerangan tuan...terima kasih

    ReplyDelete
  30. Lesen P bole bwk uber bang?

    ReplyDelete
  31. kalau masa daftar uber tapi x masukkan nombor kod, still leh dapat incentives yang RM100 tu ke?

    ReplyDelete
  32. Assalam semua..saya baru daftar uber seminggu yang lepas..semalam saya nak cuba online..tapi akaun saya macam kena block..mesej dekat gambar corn "your account needs attention"
    Ade sapa2 boleh jelaskan masalah saya tak...baru je nak start cari rezeki dah macam2 hal jadi...

    ReplyDelete
  33. Salam. Saya nak tanya kalau uber tu bawak peneman dia misalnya pemandu itu perempuan, dia nak bawak peneman, adakah di benarkan?

    ReplyDelete
  34. Salam , saya nk tanya yg free ride tu klau minta uber driver pickup kwn2 yg lain boleh ke ? Conth sya request free ride pastu sya minta uber driver pickup kawan2 sya then pergi ke mall . Boleh atau tidak?

    ReplyDelete

Uber Sudah Dibeli Grab - Selamat Tinggal Uber!

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada para pembaca sekelian. Hari ni sabtu 7 April, bermakna hari ini adalah hari terakhir rakyat Mala...